Monday, January 30, 2012

Nepal och Rangjung Yeshe Institute

Jag har varit i norra Indien förut, jag har varit i södra... Och det är en STOR skillnad.
Norr är fattigt och underbart - söder är rikt (förhållandevis) och underbart.  Fattigt - betyder SKITIGT och MISERABELT.  Rangjung Yeshe Institute är NORR om NORR.  Hur skitigt och fattigt och miserabelt kan det vara?

Jonas, Ingrid och jag ska vara där i nästan 9 veckor. Hur sjuka ska vi bli denna gång?

Sist, i Bodhgaya, Bihar, låg Jonas som en ur-sketen sill i sin hotelsäng och såg alldeles liiiiiiten och ledsen ut.
Ingrid och jag hade "Yalla", som araberna kallar det, och fick sedermera också den fina förkylning som Jonas hade burit på och närt i sin lekamen i hotelsängen.
Ha - man är ju inte 30 längre... jo JONAS är det, men inte Ingrid och jag.  Vi är ju de stora starka 50-talisterna... haha.

Jag har nyligen diagnosticerad divertilulit (?) - dvs tarmfickor - så magsjuka är inte så kul att få.  Har blivit beordrar vete-, mjölk- och soyafri kost av en dietist (det verkar faktiskt hjälpa uppsvälldheten), hur ska det gå med det?
Ingrid och jag är bägge vegetarianer - och vi ska bo hos Tibetaner (oj vad det rimmar!) och de är kända som "hearty meat eaters"!

Och sen MONSUN tiden.  Sommar i Nepal ska vara ... klibbigt. Södra Nepal är dessutom fullt av iglar, sägs det.  Jag är en fegis.  Ingen Mount Everest snubba, precis. Nå, Kathmandu är inte SÖDRA Nepal.  Serdar, vår unge begåvade tidigare-gått-på-sommarkurs-i-Nepal bekant, hade ett rum med massor av kackerlackor.  Nåja - det bryr jag mig ju inte om... Jag har ju bott i New York City i nästan 10 år - och DÄR har man STORA kackerlackor minsann.  Men jag hoppas verkligen inte att det finns vägglöss!

OCH sen - jordbävningar.  Innan höstens jordbävning i Turkiet, var det en ÄNNU större i Nepal. Nästan 7 på Richterskalan.  Och det mumlas på nätet om "the big one" - för sist var det på 30-talet.

NÄHÄ - nu får det vara slut på kraxandet, Denise. Jag är det kinesiska stjärntecknet Wooden-Goat - och vi ska ha det himla bra detta året - dvs Water-Dragon Year.

(Jag undervisar i RISK MANAGMENT så jag BORDE ju veta att risk - is in the eye of the beholder! Men medveten ska man ju vara).

No comments: